Foto: The Next Web

The Next Web conference 2016

Foto: The Next Web
Foto: The Next Web

 

Op 26 en 27 mei bezocht ik de tweedaagse TNW Conference. Locatie was het zonnige Westerpark in Amsterdam. Ik zag presentaties van onder andere Giphly, Google, Bitly, Facebook, Pirate Bay, TomTom, Microsoft, Amazon, Oblong, MIT. Een aantal observaties na dit twee-daage techfeestje.

Laag water
Al een aantal jaar worden we gewaarschuwd voor een nieuwe technologie zeepbel. Deze waarschuwing werd op TNW door een groot deel van de sprekers herhaald. Bijna alle sprekers verwezen met misprijzing naar de gekte die er momenteel in Silicon Valley en ver daarbuiten bestaat rondom elk bedrijf dat claimt de nieuwe Uber, Facebook of AirBnB te zijn. Als reactie daarop klonk een duidelijke oproep aan aanwezige ondernemers om producten en diensten te ontwikkelen die nu waarde toevoegen en omzet genereren. Teveel start-ups zijn vooral bezig met het ophalen van venture capital en te weinig met het vergroten van hun toegevoegde waarde en omzet. De stroom venture capital droogt straks op en dan kun je maar beter een waardevol product hebben waarmee je omzet maakt. Of zoals Warren Buffet (niet aanwezig op TNW conference overigens) zegt: “Only when the tide goes out do you discover who’s been swimming naked.”

De maatschappij
Naast de roep om aandacht voor echte toegevoegde waarde viel mij op dat een groot aantal sprekers aandacht had voor de maatschappelijke impact van technologie. Elke zichzelf respecterende start-up van de afgelopen vijf jaar heeft in de mission statement de wens geformuleerd om de wereld beter/schoner/mooier te maken. Het gesprek over maatschappelijke impact dat op TNW Conference klonk ging verder dan die veelgehoorde claim. Er werd serieus gesproken en gedebatteerd over de manier waarop we als maatschappij gebruik maken van technologie, hoe we omgaan met de risico’s en hoe we de mogelijkheden benutten om de grote problemen van deze tijd aan te pakken. Harold Goddijn sprak over de opkomst van de zelfrijdende auto en de grote impact die dit over tien jaar gaat hebben op het gebruik van de publieke ruimte. En Ethan Zuckerman van MIT hield een bevlogen pleidooi voor de inzet van burgerjournalistiek. Dit helpt ons om te horen wat er echt gebeurt in landen waarvan we normaal alleen iets horen via sterk gefilterde kanalen.

Phoenix from the ashes
De twee voorgaande punten komen samen in de bekende quote van Bill Gates (ook niet aanwezig):

We always overestimate the change that will occur in the next two years and underestimate the change that will occur in the next ten.

Deze overschatting op de korte termijn doet zich het hevigst voor op de toppen van de hype. Wanneer iedereen gelooft dat de wereld helemaal anders wordt. De onderschatting zie je bij de gevestigde partijen die zeggen dat het zo’n vaart niet zal lopen. Wat in het jaar 2000 gold voor e-commerce geldt nu voor ontwikkelingen zoals zelfrijdende auto’s en artificial intelligence. De impact is wel degelijk groot, maar heeft nog iets meer tijd nodig. De auto’s die rijden op fossiele brandstof zijn niet zomaar verdwenen en onze banen worden morgen niet ingepikt door robots. Maar over 15 jaar zien steden er heel anders uit dan nu door de komst van zelfrijdende auto’s en zijn er werkzaamheden overbodig geworden door automatisering en robotisering. Guy Vaynerchuk verwoorde het ongeveer als volgt: “A crash is coming. the naysayers will say I told you so, but the real disruptors wil rise like a phoenix from the ashes.”

Tags: No tags

Leave a Comment